Afgelopen week vierde Instagram haar tiende verjaardag. Het is natuurlijk heel logisch dat er in tien jaar dingen veranderen. Zo ook bij Instagram. Ik kijk daarom terug op de afgelopen tien jaar. Kijk je mee?
Toen Instagram begon was het voornaamste wat je kon doen foto’s posten. Daar is dus weinig aan verandert. Je hebt nog steeds een profiel waar je foto’s op kunt posten en een feed waar de foto’s van anderen kunt bekijken en liken. Maar inmiddels is er veel meer mogelijk.
Verhalen vertellen via Stories
Een van de functionaliteiten die er in de loop van de tijd bij zijn gekomen zijn de stories. Je weet wel, die verhalen van 15 seconden die 24 uur zichtbaar blijven. Door de populariteit van Snapchat, waar de stories op zijn gebaseerd, zag Instagram kansen om een soortgelijke functie in Instagram te introduceren. Inmiddels zijn de stories niet meer weg te denken en onderdeel van menig social media strategie. Een van de grote pluspunten van de stories is dat ze heel geschikt zijn om via de stickers interactie aan te gaan met je volgers. Daarnaast kun je ook een mooi kijkje achter de schermen bieden, want deze content mag wat minder gepolijst zijn.
Stories verzamelen in Highlights
Als aanvulling op de stories introduceerde Instagram ook highlights. Dé mogelijkheid om je stories langer dan 24 uur zichtbaar te maken. Gelukkig, want soms is het best wel zonde als mooie stories hebt gemaakt die dan daarna voor eeuwig verdwijnen. Door middel van de highlights kun je nu een aantal (max 100) stories bij elkaar verzamelen in een highlight waardoor ze altijd zichtbaar zijn op je profiel. Door het creatief inzetten van highlights kun je van je Instagram-account een soort mini website maken. Denk maar aan het verzamelen van producten binnen een highlight. Of een highlight waar je veelgestelde vragen behandelt, jezelf voorstelt, tarieven aangeeft of reviews post.
Korte video’s met Reels
Een van de nieuwste functionaliteiten zijn de reels. Een grappige manier om video’s van 15 seconden te delen waar je muziek onder kunt zetten. Natuurlijk afgekeken van het populaire TikTok. De reels worden weer op een apart plekje binnen je account verzamelt zodat je ook hier weer speciale content voor kunt maken. Bijvoorbeeld grappige filmpjes waar je op danst of playbackt. Maar als je aan een meer zakelijke benadering denkt dan kun je hier bijvoorbeeld ook korte ‘how to’ video’s maken. Dus in 15 seconden iets uitleggen. Snel én bruikbare informatie.
Statistieken bekijken in een zakelijk account
Een van de meest handige functionaliteiten is het kunnen switchen naar een zakelijk of makers account. Binnen deze accounts krijg je de mogelijkheid om te adverteren, meer contact-opties aan te geven maar vooral; statistieken bekijken! Uit je statistieken kun je natuurlijk heel veel bruikbare informatie halen dat je kan helpen om te groeien. Je krijgt heel veel inzicht in je doelgroep en wat jouw content doet.
Natuurlijk zijn er in tien jaar nog veel meer veranderingen geweest. Het logo van Instagram is veranderd, Instagram is onderdeel geworden van Facebook en ook op videogebied is er steeds meer mogelijk. Denk maar aan IGTV. Mocht je nog meer willen weten over de mogelijkheden van Instagram en hoe je deze app zakelijk kunt inzetten? Bekijk dan mijn trainingen Basisvaardigheden Instagram Zakelijk en Instagram Zakelijk Plus.