Je kent het misschien wel. Je bent enthousiast begonnen met Instagram omdat het voor je werk of eigen bedrijf handig is. In het begin lukt het aardig om wat posts te maken, maar na een tijdje loop je vast. Je weet eigenlijk niet meer wat je wil plaatsen en bent het hele Instagram zat. Geen nood, want dat hoeft helemaal niet. Alles wat jij nodig hebt is een Instagramstrategie.
Zoals een bedrijfsstrategie onmisbaar is voor het opzetten van een bedrijf of een goede bedrijfsvoering, is een Instragramstrategie onmisbaar bij het beheren van jouw Instagamaccount. In jouw strategie ga je namelijk een aantal dingen vastleggen die jou voortaan kunnen helpen bij het bedenken en maken van content. Om een Instagramstrategie op te zetten is het overigens ook heel handig om een bedrijfsstrategie te hebben, want een aantal zaken ga je hier, logischerwijs, uit gebruiken.
Wat zit er in een Instagramstrategie?
In een Instagramstrategie raad ik aan om de volgende onderdelen op te nemen:
- Doel (waarom zit op instagram/wat wil je bereiken)
- Missie (uniek voor jouw Instagram)
- Niche/onderwerp (waar focus je op)
- Merk (wat past bij jouw merk)
- Stijl (wat past in jouw huisstijl)
- Frequentie (hoe vaak post je)
- Rubrieken (voor content)
- Hashtag (eigen merkhashtag introduceren)
Als je voor jezelf alle bovenstaande punten hebt omschreven, rolt er unieke richtlijn uit waar jij jouw Instagramaccount aan wil laten voldoen. Dát is jouw uitgangspunt bij het maken en posten van content.
Het geeft je houvast
Het mag duidelijk zijn dat dit je enorm gaat helpen. Want op basis van de vaste rubrieken die je hebt bedacht, kun je ook alvast nadenken over content die je hiervoor wil maken. Bovendien geven je merk en stijl weer handvatten van hoe die content er dan globaal uit moet zien. Het geeft je dus vooral houvast, ook om de content op je account consistent te houden.
Geen inspiratie? Check jouw Instagramstrategie
Het kan natuurlijk zo zijn, dat je toch even weinig inspiratie hebt. Probeer dan eens te kijken naar wat je in je strategie als doel en missie hebt omschreven. Waarom zit je ook alweer op Instagram? Wat wil je ook alweer bereiken met jouw account? Gaat het je om de verkoop van producten of wil je gewoon meer mensen laten kennismaken met jouw merk? Dat zijn dan weer haakjes die je kunt gebruiken om content te creëren. Een originele productpost of een post waarin je een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf laat zien, kun je prima daarvoor inzetten.
Verwachtingsmanagement
Tot slot kan een goede Instagramstrategie ook voor jouw volgers fijn zijn. Doordat jij consequent bent in wat je post, je een duidelijk stijl hebt, en ze weten hoe vaak je iets post, weten zij wat ze kunnen verwachten. Door dit verwachtingsmanagement kunnen het zomaar hele trouwe volgers worden.
Ben je overtuigd van een goede Instagramstrategie maar heb je hier wat hulp bij nodig? In mijn training Instagram Zakelijk Plus leg ik het je allemaal nog eens uit.