Instagram stapt af van IGTV. Verdwijnt het dan helemaal? Nee, dat niet. De naam verandert dan misschien in Instagram TV, veel functies uit IGTV blijven gewoon bestaan. Eén ding is in ieder geval duidelijk; video wordt steeds belangrijker op Instagram.
De grootste verandering is dat je nu direct vanaf je feed langere video’s kunt uploaden. Voorheen werd een video langer dan een minuut automatisch een IGTV video en kreeg het een aparte plek op je Instagram account. Nu is er geen onderscheid meer in vormen van video. Eerst zag je nog verschil tussen een IGTV video, een video op je feed en een gifje. Al deze vormen van video zien er nu hetzelfde uit. Én ze staan allemaal bij elkaar onder het video tabje.
Alle video’s direct in de feed
Het grote voordeel van deze verandering is dat alle video’s nu direct in de feed te bekijken zijn. Eerst werd een IGTV na een minuut afgekapt en kreeg je de vraag of je verder wilde kijken. Je moest dan actief doorklikken naar het IGTV gedeelte op een account. Nu korte en lange video’s direct vanaf je feed te bekijken zijn, is dat natuurlijk veel laagdrempeliger. De kijker hoeft nu ook geen keuze meer te maken tussen wat voor soort video hij wil kijken. Wel zo makkelijk.
Video is belangrijk
Door deze ontwikkeling en het feit dat Instagram ook de Reels-funtie blijft aanpassen is het duidelijk dat niet alleen foto’s maar ook video’s een belangrijk zijn op Instagram en onderdeel van je strategie moeten zijn.
Wil je na het lezen van deze blog nog meer weten over het zakelijke gebruik van Instagram? Schrijf je dan in voor de training Basisvaardigheden Instagram Zakelijk of Instagram Zakelijk Plus. Ook als 1-op-1 training te boeken.