Instagram heeft sinds kort een nieuwe sticker die je in je Instastories kunt gebruiken. Nu veel mensen binnen zitten, worden er steeds meer challenges gedaan om mensen te activeren iets te doen. Instagram speelt daar goed op in met de nieuwe Challenge Sticker. Heb jij ‘m al gebruikt? Of wil je weten hoe het moet? Ik leg het je uit!
Je begint met het maken van een story
Open Instagram en begin zoals je normaal gesproken een story maakt. Dan klik je op de sticker knop. In het scherm met alle stickers kies je de #challenge-sticker.
Kies een challenge
Om een challenge te vinden, begin je achter de hashtag met typen. Onderaan zie je dan uitdagingen waar je uit kunt kiezen. Vooralsnog is het voor zo ver ik weet nog niet mogelijk om zelf een challenge te starten. Je kunt nu dus alleen kiezen uit bestaande challenges. Als je dat hebt gedaan, kun je mensen nomineren. Achter @ begin je met het typen van de naam van de persoon die je wil nomineren. Instagram doet op basis daarvan voorstellen voor accounts/personen. Je kunt één of meerdere mensen nomineren. Daarna kun je jouw story (en challenge) delen.
Hoe ziet het er voor de genomineerde uit?
Als je door iemand genomineerd bent voor een challenge krijg je daar een melding van in je DM’s (chat). Je ziet dat iemand jou heeft genoemd in zijn/haar story en dat je dit kunt toevoegen aan je verhaal.
Als je op dit bericht klikt (en kiest voor toevoegen aan je verhaal), kun je zelf deelnemen aan de uitdaging/challenge. Als je kiest voor ‘Deze uitdaging proberen’ kun je zelf een foto of video plaatsen van hoe jij de challenge invult en ook weer anderen nomineren voor de challenge. Je kunt een foto/video van je telefoon gebruiken of een nieuwe maken. Ook kun je natuurlijk nog tekst toevoegen zoals je gewend bent in stories.
Wat kan ik hier nou zakelijk mee?
Op dit moment zijn de challenges waar je uit kunt kiezen (nog?) beperkt. Wanneer je zelf challenges kunt verzinnen, zijn de mogelijkheden al een stuk groter. Denk maar aan een workfromhome-challenge waarin een bedrijf haar medewerkers nomineert om te laten zien hoe zij nu thuis hun werkdag invullen. Dit kun je dan als bedrijf weer laten zien en jouw medewerkers als ambassadeurs inzetten. Of baking-challenge waarin je als bedrijf mensen uitdaagt om iets te bakken met een ingrediënt van jou. Misschien kun je met een make-upchallenge mensen nomineren om hun glamourlook (met jouw product) te delen. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind denk ik.
Ik ga in ieder geval verder uitproberen wat er mogelijk is met de Instagram Challenge Sticker. Hoe ga jij de Challenge Sticker gebruiken?