Als je een Instagramaccount beheert voor je bedrijf kan het soms gebeuren dat je even niet meer weet wat je moet posten. Je hebt geen inspiratie, weet geen onderwerpen, maar je hebt wel behoefte om een contactmoment met je volgers te hebben. Ik geef je een aantal tips om altijd content-ideeën op voorraad te hebben!
Contentpijlers als leidraad
Wat een enorme hulp is bij het verzinnen van nieuwe kwalitatieve content zijn contentpijlers of categorieën. Dit betekent dat je binnen het onderwerp waar jij over post een aantal sub onderwerpen verzint oftewel meer de diepte in gaat binnen jouw niche. Dit kunnen drie tot zes pijlers zijn. Natuurlijk passen deze pijlers binnen jouw bedrijfs- en social media strategie.
Een aantal voorbeelden van deze pijlers zijn als volgt:
- Voor een sportinstructeur kunnen de pijlers bijvoorbeeld workouts, gezonde voeding, sportkleding en sportplekken/sportscholen zijn.
- Een bouwbedrijf kiest er misschien voor om bouwprojecten, doe-het-zelf tips, woontrends en de bouwers/medewerkers centraal te zetten.
- De lokale reiswebsite kan voor de categorieën horeca, natuur, uittips, lokale initiatieven en mooie gebouwen kiezen.
- Een eigenaar van een bloemenwinkel kan als pijlers seizoensbloemen, stylingtips, planten- en bloemenverzorging en bloemschiktips nemen.
Onderwerpen verzinnen
Door het bepalen van deze pijlers heb je voor jezelf houvast gecreëerd voor je toekomstige content. Je weet immers over welke sub onderwerpen je gaat communiceren. Nu is het tijd om binnen deze pijlers ideeën te verzinnen. Als je elke maand even de tijd neemt om voor elke pijler een aantal onderwerpen te verzinnen, heb je binnen no-time een lijst met allemaal ideeën. Deze lijst blijf je namelijk constant aanvullen.
Waar haal ik leuke ideeën vandaan?
Hoe je dan aan die ideeën komt binnen de pijlers? Nou als eerste kun je natuurlijk je eigen hersens even laten kraken, maar je kunt ook veel inspiratie opdoen bij je ‘concurrenten’. Als je online zoekt op de onderwerpen binnen jouw pijlers vind je vast veel content bij anderen waar je weer je eigen draai aan kunt geven. Maar je kunt natuurlijk ook aan je volgers vragen wat zij graag willen zien. Zo creëer je ook weer interactie en verstevig je de band met jouw volgers.
Contentkalender
Als je niet voor verrassingen wil komen te staan, of op het laatste moment bedenkt dat je een post wil maken, dan is het slim om een contentkalender te gebruiken. In deze kalender plan je van tevoren een aantal ideeën die binnen je pijlers passen in. Je kunt deze content zelfs van tevoren al maken en klaarzetten in planningtools zoals Creator Studio van Facebook.
Meten is weten
Tot slot is het zinvol om naar de statistieken te kijken van de berichten die je post. Als je een professioneel (zakelijk) account hebt op Instagram kun je ontzettend veel informatie zien over elke post. Zo kun je zien wat het bereik is, of je post is opgeslagen of doorgestuurd, en of er verkeer naar je website is gegenereerd. Allemaal interessant om te bepalen of jouw pijlers voldoen aan je verwachtingen of dat je een beetje moet bijschaven en welke pijlers het goed doen bij je publiek. Op basis hiervan weet je of je op de goede weg zit.
Wil je met pijlers aan de slag of wil je meer weten over het zakelijk inzetten van Instagram? Boek dan een van mijn Instagram trainingen