Als je net bent begonnen met Instagram is de kans groot dat je met een ‘privé’ account bent gestart. En daar is natuurlijk niks mis mee. Maar als je een Instagram account beheert voor je werk of jouw eigen bedrijf, dan is het tijd om een stapje verder te gaan. Dan is het tijd om over te schakelen op een professioneel account. Ik vertel je welke voordelen dit je brengt.
Je bent beter bereikbaar
Voor bedrijven zijn klanten natuurlijk belangrijk. Maar nog belangrijker is om klantrelatie op te bouwen. En hoe doe je dat? Door met je (potentiële) klant in gesprek te gaan. In het geval van je Instagram account kunnen jouw volgers reageren op jouw posts en stories. Maar als je een professioneel account hebt, kun je contactinformatie op jouw profiel zetten waaronder een contactadres en website. Daarnaast kunnen mensen je makkelijk benaderen door de knop e-mail of de knop bericht te gebruiken.
Je kunt aangeven in welke branche je actief bent
Bij het aanmaken van je professionele account kun je een branche kiezen. Dat betekent dat mensen die jouw bio bekijken, nog beter weten wat ze op jouw profiel kunnen verwachten. Dit kan jou weer meer volgers opleveren. Want als jouw branche in hun interessegebied valt (en je hebt natuurlijk interessante foto’s) dan zullen ze je misschien ook volgen.
Je krijgt inzicht in statistieken
Meten is weten, dat principe geldt ook op Instagram. Daarom is het zo interessant om inzicht in jouw statistieken te krijgen. Je kunt zien hoeveel profielbezoeken je hebt, wat het bereik is, wie jouw doelgroep is. En dat is natuurlijk interessant. Want je ziet wie jouw posts bekijken (geslacht, leeftijd, locatie). Dit kun je weer in jouw strategie gebruiken. Je ziet bijvoorbeeld ook wanneer je doelgroep actief is. Op basis van deze informatie kun je bepalen op welke tijden jij je foto post. Best handig dus.
Je kunt adverteren
De laatste reden waarom je voor een professioneel account moet kiezen, is omdat je dan heel eenvoudig advertenties kunt maken. Je hebt dan de mogelijkheid om al met een klein budget een post te pushen als advertentie. Waarbij je dan zelf jouw doelgroep (bereik) kunt bepalen, maar je kunt ook vertrouwen op de expertise van Instagram en kiezen voor een automatisch gekozen doelgroep
Ben je enthousiast geworden door deze blog en wil je meer tips over het zakelijk gebruik van Instagram? Volg dan mijn training Basisvaardigheden Instagram Zakelijk die ik voor De Socialmediatraining geef.